Початок є час, коли слід подбати про те, щоб все було відміряно і врівноважено. Це знає кожна сестра бене гессеріт. Отже, приступаючи до вивчення життя френка герберта, перш за все правильно уявіть час його: народжений в сьомий рік правління двадцять шостого президента сша вудро вільсона. І з особливою увагою поставтеся до його місця в просторі: штату філадельфія. Нехай не збентежить вас те, що народився він в такома, штат вашингтон: chilton book company, штат філадельфія, часто зване місцем народження “дюни”, – ось місце френка герберта, навіки.

З підручника “життя френка герберта” принцеси ірулан

Напередодні виходу фільму “dune” від дені вільнева, саме час прочитати невелику статтю про френка герберта і його епічному шедеврі “дюна” – найбільш продаваному науково-фантастичному романі всіх часів; і іграх початку 90-х років, в основу яких він ліг.

У газетного журналіста френка герберта пішло шість років на роздуми, написання і вдосконалення свого детально опрацьованого науково-фантастичного роману “дюна” та історії молодого пола атрейдеса, який стане загадковим лідером фріменів – муад’дібом. Він помститься за зрадницьку змову проти своєї благородної сім’ї і здійснить найдавнішу і недосяжну мрію людства.

По завершенні роботи в 1965 році роман являв собою тріумф уяви людини, але його відкинули всі мислимі видавці. І коли надія стала залишати герберта, надрукувати книгу несподівано погодилися chilton book company з філадельфії-видавець, найбільш відомий своїми business-to-business журналами і посібниками з ремонту автомобілів.

Френк герберт народився в такомі, штат вашингтон, в 1920 році. До кінця 30-х він отримав свою першу роботу в газеті і працював фотографом для вмс сша під час другої світової війни. Після війни він повернувся в америку і став відвідувати різні курси у вашингтонському університеті. Поступово розумом герберта почала заволодівати екологія і рух за охорону навколишнього середовища.

У 1959 році френк гербрет відправляється в піщані дюни на узбережжі орегона з метою збору матеріалу для статті. Але це дослідження захоплює його, і в підсумку герберт отримує набагато більше матеріалу, ніж було необхідно, і затравку для набагато більш складної і комплексної історії, ніж замислювалося в оригінальній статті.

Та стаття так і не буде написана, і наступні шість років френк герберт присвятить детальному розповіді про сувору і пустельній планеті арракіс, також відомої як дюна; про її мешканців, які проживають в постійній боротьбі за збереження кожної краплі дорогоцінної вологи.

жінка моя – біля вікна, ніжних ліній плавний вигин. Рук прекрасних жива хвиля на квадраті світлому стоїть, за вікном палахкотить захід, і струмує вигин ніжних рук … Чекаю вас, руки коханої моєї, руки милою. Обійміть ніжніше і тепліше, руки милою …

Жінки в романі герберта грають важливі і часом ключові ролі. А ставлення чоловіків до своїх дружин просякнуте ніжністю. Це не випадково. Щоб френк герберт міг присвятити себе написанню роману, його дружина, беверлі енн стюарт, повернулася до роботи на повну ставку в якості укладача рекламних текстів і стала основним годувальником для сім’ї в 60-і роки.

У 1963 році американський науково-фантастичний журнал “analog “опублікував оповідання герберта” світ дюни”, який стане першою частиною роману. Пізніше в цьому ж журналі публікується продовження – “пророк дюни”. Але знайти книжкового видавця виявилося майже неможливо. Після 23 відмов, френк герберт отримав пропозицію від стерлінг е. Ланьє, редактора chilton book company, який читав журнальний серіал “дюна”. Ланьє запропонував аванс у розмірі 7500 доларів плюс майбутні гонорари за права на публікацію романів у твердій палітурці. Герберт погодився і переписав більшу частину тексту. Роман вийшов у світ в 1965 році у твердій обкладинці, а в наступному році – в м’якій.

“дюна “отримала премію” неб’юла ” за найкращий роман у 1965 році. У 1966 році “дюна” френка герберта розділила премію ” хьюго “з такими іконами фантастики, як” цей безсмертний “роджера желязни і” підстава ” айзека азімова. Незважаючи на покликання його роботи, до 1968 року герберт заробив всього 20 тисяч доларів. Для письменників-фантастів того часу це була пристойна сума, але недостатня, щоб повністю присвятити себе письменницькій діяльності.

Однак публікація “дюни” відкрила френку інші можливості. У наступні роки він буде писати просвітницькі роботи і читати лекції, поки в 1972 році не відправиться до в’єтнаму і пакистану в якості консультанта з соціально-екологічних питань.

Видання, які особливо цінуються у колекціонерів книг: у твердій палітурці 1965 року від chilton book company і перше видання в м’якій обкладинці від ace books від 1966 року. Обкладинки обох були виконані у вигляді акварельних картин джона шенхерра, який також намалював обкладинки та ілюстрації для серії оповідань “дюна” в журналі “analog”. Оригінальна обкладинка для твердої палітурки була взята з однієї з робіт шенхерра для “analog”.

арракіс вчить “розумінню ножа”, вчить ставиться до життя так: відрізати все недосконале і незавершене, кажучи:”ось тепер це абсолютно і завершено, бо закінчується тут”.

Френк герберт повернеться до саги про дюну. У світ вийде месія дюни, діти дюни, бог-імператор дюни, єретики дюни і капітул дюни. Сьомий роман, який повинен був завершити серію, був запланований гербертом, але його передчасна смерть в 1986 році залишила серію дюна незавершеною, і багато питань залишилися без відповіді. Можливо, це навіть на краще. Епічна історія протяжністю в багато століть пішла в нескінченність разом зі своїм автором, і тепер дюна досконала і завершена, бо закінчується тут.

У 1984 році всесвіт френка герберта отримує новий сплеск інтересу. У прокат виходить фільм девіда лінча”дюна”. Екранізація познайомила нове покоління з цим незвичайним всесвітом.

Незважаючи на значний бюджет, прекрасні дизайн і акторський склад, фільм не виправдав надій студії. Погані відгуки і збори в сполучених штатах і зовсім поховали надії на продовження. Проте фільм був тепло зустрінутий європейськими глядачами і критиками.

Після випуску фільму продюсерська компанія, якій належали права на адаптацію всесвіту “дюни”, збанкрутувала. А подальша смерть френка герберта запустила низку судових процесів з метою визначити, кому насправді належать права на адаптацію “дюни”.

Навесні 1990 року нині покійний мартін елпер, після двох років переговорів, все ж зумів отримати права на інтерактивну адаптацію всесвіту, купивши їх у universal pictures. Елпер був одним із співзасновників mastertronic, британської компанії з випуску ігор, яка була придбана річардом бренсоном і його virgin group в 1988 році.

Елпер переїхав до сполучених штатів, де зайняв посаду президента американського підрозділу virgin games. Він запропонував французькому програмісту і продюсеру ремі ербуло ідею адаптації “дюни” герберта у форматі комп’ютерної гри. Угода була укладена в серпні 1990 року в присутності французького гейм-дизайнера філіпа ульріха і глави лондонського відділення virgin games френка германа.

Команда французьких розробників, які були великими фанатами дюни, присвятила півроку передпродакшену, опрацьовуючи майбутній проект на папері. Девід бішоп, який раніше був менеджером з розвитку epyx в європі, а тепер обіймав посаду продюсера virgin games в лондоні, був призначений продюсером проекту.

Спілкування між офісами virgin в сша і лондоні проходило через бішопа, що не йшло на користь проекту. Бішоп хотів самостійно розробити гру і тому не став захищати проект, коли американський офіс розкритикував його, фактично заявивши, що у французів виходить занадто французька гра. Також критиці піддався і жанр майбутньої гри-поєднання пригоди і стратегії – керівники virgin сумнівалися, що це призведе до успіху.

Щоб спростити розробку і дати розробникам більш чіткі рамки, ульріх створює всередині virgin новий лейбл-cryo entertainment. Восени 1990 року в virgin намітилася криза керівництва, і компанію чекали зміни, що ставило долю майбутнього проекту під питання. На той момент між virgin і cryo entertainment не було підписано угоди, і розробники боялися, що вся їхня робота буде загублена. Мартін елпер і американський офіс хотіли відмовитися від проекту, але, на щастя, френку герману і лондонському підрозділу вдалося “відстояти” майбутню гру.

Насправді американці були повністю впевнені в тому, що гра скасована, і благополучно про неї забули. А френк герман продовжував спонсорувати dune від cryo як якийсь” секретний ” проект.

“закривши” французький проект, альпер не відмовився від ідеї ігрової адаптації “дюни” і пізніше передав права на всесвіт студії з лас-вегаса, яку virgin interactive entertainmentПридбала в 1992 році – westwood studios.

В ході реорганізації компанії virgin, європейські підрозділи були продані sega. Новий менеджер крістіан брешето в ході аудиту виявив, що virgin, зберігаючи повну секретність, фінансувала французьку команду cryo. Брешето виявив інтерес до цього проекту, але виникла складність: sega не могла самостійно закінчити гру, так як не отримала ліцензію на “дюну”.

Тоді команда розробників cryo прибула на зустріч з мартіном елпером і девідом бішопом в лондон, щоб представити проект, який вважався закритим. Те, що показали хлопці з cryo, привело в захват елпера і бішопа, і вони дали добро, незважаючи на те, що американський проект по “дюні” знаходився в активній розробці.

У січні 1992 року cryo interactive була виділена як незалежна компанія, і робота над грою була завершена. Dune від cryo надійшла в продаж в 1992 році, ще до того, як westwood випустила свою dune ii: the building of a dynasty в грудні того ж року.

В інтернеті можна знайти інформацію, що dune ii від westwood є наступницею dune від cryo, але насправді між цими двома іграми немає ніякого зв’язку і вони створювалися незалежно один від одного. І сприймати назву dune 1 і dune 2 варто як історичний анекдот.

Dune від cryo interactive була опублікована в 1992 році компанією virgin games. Це була перша ліцензійна гра по “дюні”. Європейський реліз(версія для amiga, 1993 року).

Dune cryo був випущений в сша для ibm / pc в тому ж році, що і європейська версія, але з іншою обкладинкою. На обкладинці американського видання зображений актор кайла маклахлана з кіноадаптації девіда лінча 1984 року. (для обкладинки посібника користувача використовувався арт з європейської версії.)

У 1993 році dune портували на commodore amiga і sega cd. У планах був порт і на інші системи, в тому числі і старі 8-бітові консолі, але вони так і не були реалізовані.

Європейська cd-rom версія 1993 року у фантастичній і унікальній коробці”піщаний черв’як”. Dune була однією з перших ігор, перенесених у формат cd-rom. Дякувати за таку унікальну річ варто ульріха, який вирішив використовувати новий формат, незважаючи на початкову протидію з боку девіда бішопа (ну а кого ще). Cd-версія для dos включала уривки з фільму девіда лінча, повну озвучку і новий тривимірний рендеринг анімації польоту орнітоптера, а також підтримку більшої кількості звукових карт.

Dune була комерційно успішною: 20 000 проданих копій в перший тиждень. П’ять років по тому, в 1997 році, сумарно було продано 300 000 копій. За іронією долі, всесвіт, яка призвела до створення cryo interactive, через 10 років призведе до її занепаду. Фінансова катастрофа з frank herbert’s dune змусить студію оголосити себе банкрутом.

Cd-rom версія для сша, також випущена в 1993 році. Знову з іншою обкладинкою, але все ще в унікальній коробці “піщаний черв’як”.

Від westwood studio вимагалося, щоб їх гра відрізнялася від тієї, яка розробляється в європі, але при цьому залишалася вірною духу всесвіту френка герберта. Дизайнер і програміст джо бостік зі своєю невеликою командою прийняли рішення перенести дію гри за тисячу років до початку подій, описуваних в книгах, що дало студії більше свободи. Тоді ж було вирішено додати до конфлікту третій великий будинок-ордос.

Французька команда об’єднала в dune класичні елементи пригод з економічною і військовою стратегією, щоб дати гравцям більш глибокий ігровий досвід, ніж будь-яка інша раніше випущена гра. Американська студія пішла своїм унікальним шляхом і звернулася до основних механіків, знайдених у безлічі попередніх і успішних ігор, таких як симулятор бога 1989 року від bullfrog populous і надуспішна стратегія 1991 року sid meier’s civilization.

Потрапивши на прилавки північної америки в грудні 1992 року, dune ii: the building of a dynasty відразу ж завоювала любов гравців і критиків і гарантувала собі комерційний успіх. Протягом наступних чотирьох років гра розійдеться тиражем понад 250 000 копій. А механіки, закладені в основу dune ii, стануть стандартом для майже всіх майбутніх стратегій в реальному часі (rts).

Оригінальне американське видання dune ii: the building of a dynasty, розроблена westwood studios і опублікована virgin games в 1992 році.

У 1992 році гру випустили в європі, виданням гри займалася також компанія virgin. По дорозі з сша в європу видання, крім традиційної зміни обкладинки, змінило і ім’я – на dune ii: the battle for arrakis.

Незважаючи на комерційний успіх, відмінну і продуману механіку ігрового процесу і настільки улюблену всесвіт, продовження оригінальної dune ii так і не з’явилося. Бачачи в створеному жанрі rts великий потенціал, westwood хотіла створити свою власну інтелектуальну власність без необхідності платити ліцензійні збори. Це призвело бостіка і westwood до створення command&conquer, перша гра серії вийшла в 1995 році і являла собою перероблений код з dune ii, але з додатковими поліпшеннями і важливими багатокористувацькими можливостями.

Цей формат пізніше буде використаний в серіях age of empires від microsoft, warcraft і starcraft від blizzard, які стали важливою віхою в еволюції як комп’ютерних ігор, так і кіберспорту.