ось і добігає кінця 2021 рік, адже вересень так назвати вже можна, а нові релізи все не припиняються. І одним з таких релізів стала новенька і шалено приваблива гра в сеттингу кіберпанку від студії anshar studios, яка відома тим, що… Створила gamedec і виступила видавцем divinity: original sin 2, baldur’s gate 3 і outriders в польщі. Невеликий послужний список, але хто знає – може ця гра нас здивує?

Отже, про саму гру – у нас є концепція віртуальної реальності з повним зануренням, приватні детективи і абсолютно божевільні розробники, які готові створити будь-яку гру, аби за неї платили. Але якщо говорити в цілому – у нас є гра gamedec, яка тільки релізнулась в steam, але вже встигла додати зайву діоптрію до моєї короткозорості, і вже точно не через свою тривалості. Але про все по порядку!

Ви — ігровий детектив, а ігри — ваша робота

Гаразд, зараз буде дуже складно не почухати рукою потилицю, ну або пальцем біля скроні, але ви — геймдек. Термін не найприємніший для очей, але нічого не попишеш, бо все від оригінальної назви гри і професії — gamedec, ну або game detective.

В реаліях варшави майбутнього гри щільно увійшли в життя всіх категорій громадян — хтось розважає себе порнографією і легальними вбивствами у віртуальному світі, інші влаштовують справжній rp-сервер, де відіграють варту, яка десять годин поспіль стоїть біля воріт, при цьому в реальності є керівниками цілих корпорацій. Коротше кажучи – всі розважають себе тим, чим не можуть в реальному світі. І gamedec вміло занурює в цей світ. Буквально в першій же місії вас зустрічають підлітки, які потрапили в халепу, відправившись в гру з вкрай еротичним змістом.

Все це виглядає шалено цікаво, адже погодьтеся — вже зараз існують vr-шоломи, які дають можливість побачити віртуальний світ так, як якщо б ви самі в ньому існували. Ще кілька десятиліть і хто знає-повноцінна віртуальна реальність, весілля на іі, діти, віртуальна іпотека і … Щось мене понесло. Але факт залишається фактом-тема гри цікава і перспективна, можна вибудувати щось дійсно цікаве, ось тільки реалізація підкачала.

Перкі, трейти і сама незручна система розвитку

Чесно зізнатися, я був дуже заінтригований, коли вперше почув про цю гру. А особливо-про можливості, які вона, в теорії, надає. Комбінації перків, можливість десятком способів досягти бажаної мети і абсолютна невідворотність наслідків. Ось тільки є одна проблема-це зроблено на тому ж рівні, до якого ми вже звикли. Якщо у вас є перк-ви можете легко пройти те, на що без перка пішли б години підслуховувань, пробіжок по локаціях або нервового пошуку гайдів і проходжень, якщо ви не хочете упустити хорошу кінцівку, де всі живі, щасливі, а пташки щебечуть в польоті.

До речі, чому я взагалі називаю їх”перкі”? коли в грі вони чітко названі”професії”? а якщо це професії, то що тоді геймдек? гаразд, це знову думки на аркуші паперу. Якщо ми говоримо про перки, то варто відразу торкнутися їх прокачування – для відкриття навичок вам потрібні конкретні окуляри, а для їх отримання потрібні конкретні відповіді. З одного боку це просто , з іншого-доставляє величезний головний біль, бо для того, щоб зрозуміти “який конкретно відповідь потрібна, скільки взагалі відповідей знадобиться і коли я відкрию цей перк”, потрібно бути або розробником гри, або божевільним генієм.

З іншого боку – місцеві професії не є обов’язковими. Ви цілком можете пройти гру і без них. Так, у вас не буде виборів, які значно спростять ваше проходження, а подекуди навіть допоможуть не зафейлити місію. Але навіть без прокачування ви можете досягти хорошого фіналу, хіба що доведеться відкрити текстове проходження на другому моніторі.

А чи є щось хороше в грі?

Витративши на цю гру кілька десятків годин, велика частина з яких-перегравання одних і тих же моментів в надії на зміну, я скажу – “так”! але з парою великих натяжок. Гра являють собою нелінійну rpg, де ваш вибір впливає на події, та й в цілому, на сам спосіб проходження, яких 3: поганий, хороший і чітерський з відкриттям всіх перків перед першим замовленням і прольотом всього подальшого контенту за кілька годин.

Шалено простий приклад з початку гри, на який мені довелося витратити пару годин з урахуванням рестартів — є дівчина, яку треба врятувати за короткий відрізок часу, вибравши правильну комбінацію дій. Змогли підібрати цю комбінацію-вітаю, ви справжній герой і тепер вас чекає її спекотна подяка. Не змогли підібрати-ну нічого, спляча дівчина теж дівчина. Коли-небудь прокинеться, а тут ви, який намагалися, але “ой, не туди”. І всі такі ситуації роблять гру тільки краще!

Немає такого, що після негативного фіналу в якійсь місії вас змушують робити завантаження попереднього збереження. Фінал є фінал, і те, яким він буде — залежить тільки від ваших можливостей, бажання і розуміння гри. У якийсь момент мені самому захотілося пройти гру настільки погано, наскільки це взагалі можливо. Поки я ще в дорозі, але гора трупів за спиною і кілька розбитих життів з сімей вже присутні.

Це гра глючить або”гра”?

А тепер поговоримо про проблеми, про які довелося промовчати раніше. Реліз гри, принаймні для російськомовних користувачів, був значно зіпсований локалізацією. Якщо бути коротким – ви включаєте російську локалізацію, але використовувати доводиться відразу три мови – тут фраза російською, там дві польською, а потім ще й англійська з’являється. Той неймовірний момент, коли для гри російською-потрібно знати не тільки російську.

Розробники пообіцяли виправити цю проблему і навіть викотили патч, який виправляє більшу частину таких проблем з локалізацією, але пташки нашептали – цілком можна знайти шматки польського тексту і сьогодні. З іншого боку – всяко краще, ніж на релізі.

Що ще хочеться згадати-це шрифти. Поки англійською мовою гра виглядає культурно і стильно, для тексту російською мовою явно використовували щось близьке до arial. Читати можна, але повірте на слово — коли тексту багато і він йде одним суцільним шаром, очі реально починають втомлюватися.

Але це були проблеми чисто технічної сторони гри – їх легко пофіксити, вони не настільки критичні. А ось з точки зору найголовнішого-персонажів, у нас є ще пара проблем. По-перше-наш головний герой. Як би вас не запевняли в зворотному, у вас завжди є тільки два варіанти походження – або ви відіграєте хорошого копа, або поганого. Ні, ви цілком можете відіграти нейтральний варіант, постійно перемішуючи відповіді, але повірте – далеко вас це не заведе. Це буквально варіант для тих, хто хоче зафейлити максимальну кількість завдань.

Але в будь-якому з цих варіантів, вас чекає справжня машина з виробництва пафосу в промислових масштабах. Ви настільки круті, що п’єте каву, розчинену в киплячій магмі, і все це з видом на варшаву майбутнього. У діалогах протагоніст-самець, плейбой, філантроп і геній, хіба що без мільярдів і чорного друга. Але все це показано настільки безлико, відсторонено і прісно, що небагатослівний гордон фрімен виглядає справжнім гаррусом, морріган і дайраном разом узятими. В цілому персонаж не відчувається як цілісна особистість-він просто рандомний геймдек, якого наймають на рандомні завдання, якщо перебільшуючи. Заміни його на будь-якого іншого представника цієї професії, результат залишився б аналогічним.

І це не кажучи вже про сторонніх персонажів – рандомний замовник, рандомний син, рандомний друг сина. Через годину після проходження першого замовлення ви 100% забудете як звуть персонажів, якщо взагалі запам’ятаєте їх імена хоча б на хвилину. Гра просто не може чіпляти своїми дійовими особами-короткими подіями, оточенням і локаціями – так, але не персонажами. Через це кожен квест виглядає як дейлик або сайд-квест, де абсолютно рандомні npc намагаються втирати вам якусь дичину про порятунок сина, саду або їх корови авросії.

Справа закрита, гонорар отриманий

Якщо говорити про гру в цілому — вона вийшла міцним середнячком, який ти захочеш пройти один раз і більше ніколи не повертатися, адже сюжет ти весь пам’ятаєш, але від геймплея тебе вже верне. Декорації варшави майбутнього полонять своєю стилістикою кіберпанку, а концепція професії геймдека і проблем з іграми — щось дійсно близьке будь-якому геймеру… Ну або фанату аніме.

Ех, був би такий геймдек у всесвіті sao, може і не довелося б рятувати “принцесу” з лап лиходія. Хоча тут все залежить від того, ким є цей геймдек. Раптом він вже повторно проходить гру і намагається зробити свій ігровий досвід максимально злим, негативним і провальним?